Jumaat, Mei 29

SeWaKtU KeCiLkU



Aku, memang anak yg baik...hehehe..x caye tanye mak n abah aku..mesti dorg kata bertuah sgttttttt dpt anak mcm aku...hee..mcm 2 gak adik2 aku yg lain..kami sume mmg best..ibarat kata en bapak..anak sapa?he2. Hidup kami penuh dgn hari2 yg ceria..kire kalu sehari 2 sorg x bercakap..kire kes pelik la tuu...kecuali sakit..demam ke..br senyap umah aku nih..

Teringat aku, semasa kecik2 dolu..dlm 5 thn..aku sudah diajar solat, pose, ngaji.. Dulu mak n abah aku ni garang..yela nak ngajo ank. kalu x ank 2 naik lemakla kan.. setiap kali mak n abah aku solat.. aku mesti kene ada.. kalu tgh main.. kene berenti.. kalu x rotan menanti tubuhku.. so aku pun ikut jerla.. he2.. budak2 solat.. tau jela camne kan.. lagi, time bulan ramadan.. ari2 abah mesti bwk kami g mesjid.. solat tarawikh.. aku ikut solat smpai 8 rakaat je.. yg lebihnye aku main.. jumpe kwn2 kt mesjid.. main kejar2.. sampai kene mrh dgn makcik2 kat situ.. sbb bising sgt.. x leh solatla dorg kan.. diam kejap.. pas2.....sambung main lg.. hehe..

Pasal pose lak ni.. ms 2 umur aku 5 tahun.. aku x pose penuh 30 ari.. adala gak tinggal dalam 2, 3 ari.. penah ari first 2, aku mintak nak buke pose.. aku ckp kat mak.. " mak..kite nak buke pose ye..da nak mati sgt nih".. mak aku punyela gelak.. tgk aku muke seposen.. abah pun pujuk aku.. kalu pose penuh.. dpt byk duit raya.. pas2.. abah ajk aku g bazaar ramadhan.. beli ape yg aku nak.. so pose penuhla aku ari2.. ada ari yg aku tinggal pose, hmm..manenye.. dgn kwn aku yg x pose mkn eskrem dpn aku.. pas2 lak aku tgk mak suap adik aku mkn.. padahal mknn 2 xla best mane pun.. stkt bilis, nasi n kicap.. tp da kalu namenye pose.. mknn 2 pun jd sedap.. lps je mak aku siap suap adik aku tuh.. aku senyap2 cari kat dpur.. nsb aku baik.. mknn adik aku 2 x abes.. ape lg aku ngap lerr.. hehe.. last2.. kantoi.. coz tbe2 mknn 2 abes.. sp lg yg amik kalu x akukn?hu2.. keesokan arinye lak.. aku pose skerat ari gak.. aku senyap2 amik air botol kat peti ais mak aku.. kantoi gak.. lepas minum.. x reti2 nk letak balik.. dala esknye nak raya lak 2.. haha.. nak wat camne x tahan.......... then, pose thn berikutnye.. abah aku bt keputusan tok ikat peti ais kat umah aku.. so aku x lehla buka lg nak curi air dlm tuh.. hehe.. mmg pengalaman sungguh!!he2. so thn 2 pose aku cukup 30 hari.alhamdulillah...

Pasal ngaji quran ni lak.. hmm.. tiap2 pas maghrib.. mesti kene tgk muqaddam.. yg ajar mak aku lak2.. abah g mesjid.. hmm.. garang sungguh beliau.. he2. kalu die ajar 2.. time aku x dpt kenal hurup or xdpt nak eje kalimah 2.. mmg mengamukla die.. ulang byk2 kali.. kalu ngaji mesti menangis.. x sah kalu x kuarkan air mata.. mak aku kata " nape yg nangis2 baca quran ni?sedih sgt ke cerita dalam quran tuh?".. hehe.. kalu diingat2 mmg lucu.. ala, skrg dorg da x garang.. kalu marah kami pun x takut dah.. huhu.. tp 2la.. sampai skrg igt lagi kata2 mak.. mengaji ni pembuka hati.. mudah terima ilmu.. pelembut hati.. mak nak korg, anak2 mak kalu boleh dlm sehari jgn tinggal bc quran.. i.allah itula rutin harianku sehingga kini.. aknku pegang kata2 mak itu.. mg kami menjadi anak2 soleh n solehah mak n abah ye..aminnnnn..

Hmm..lagi 1 kes nih.. mak aku kan.. suke msk bilik kami mlm2, ms kami da tido. pas2 die baca2.. pas2 die tiup kat kepala ktorang.. aku bt2 tido jela time2 kan.. hehe.. n bile die masak aku selalu tgk.. die bace2.. pas2 hembus kat nasi dlm periuk tuh. .yg aku lak x tanye sbb ape die bt gitu.. yelah.. dah name budak.. pasrah jela ape yg mak bt.. so.. da besar2 ni brla teringat nak tanye ape benda yg mak baca 2.. mak aku kata.. die bc selawat nabi, surah as-syarhi..(mulenye alam nasyrah 2..) pas2 surah al-zalzalah.. die kata semoga kami jd anak yg soleh dan solehah.. cemerlang dunia akhirat.. oooo.. br aku paham sekarang!!he2.. so kalu korg ada anak nanti, korg bt cam2 tau!!mg2 anak korg jd cam ktorang nih.. baik2 belaka.. h0h0ho.. i.allah..

Hmm..time aku da besar2 cam gini..brlah aku faham sbb pe kalian bt begitu..mendidik kami hingga jd org yg berguna..time kasih mak abah..sayang korang!!muuuuuuuuuuuuuuaaaaaaahhh. tp kan kalu ada family aku yg terbaca artikel ni kan..mmg kantoila aku dgn perbuatan2 jahilku semasa kecil..hehehe…jgn bgtau sape2 tau..

Sekian…


Tiada ulasan:

Catat Ulasan