Khamis, November 26

RaiKan BeRSaMa..


merasa dodol yg telah siap dibuat..betul ke tu?hehehe


tetamu berkunjung tiba..meriah betul..

Hari ni..adalah hari yg amat sibuk sekali..walaubagaimana sibuk sekali pun..sempat juga mengupdate blog..hehe..alhamdulillah dgn kudrat yg telah diberi, kami sekeluarga berpuasa pada hari ini..mg2 ibadat kami diterima..amin..esok da nak raya, tentunya hari ini kami akn diberi tugas oleh mak n abah sama seperti tahun lepas..dari pagi, mengemas dapur..sementara menunggu abah balik dr pasar membeli barang2 keperluan..sampai sj kereta abah, tugas telah menanti.."sila bawa barang2 yg telah dibeli td, amik dalam kereta ye"..menerima arahan..barang2 tersebut telah siap sedia berada di dapur...

Kebiasaannya, rumah kami mmg tempat kumpulnya adik-beradik abah..x kurang juga adik-beradik mak...so kami selaku tuan rumah, perlu bersiap sedia..huhu.da mcm nak g perang lak yer..hehe..okey, setelah semuanya selesai..diri ini mampu menarik nafas lega..pertarungan dengan linangan air mata, maklumlah..mengerjakan (mengupas) bawang merah 1 talam, bawang besar lagi..lengkuas, halia, serai, cili merah..huhu..lebih kurang cam nak wat kenduri gakla..siap gak akhirnya...untuk memasak lak..menu yg mmg x boleh x, kene masak gak..permintaan yg tinggi..iaitu..rendang kerang, sedap!!hehe..di samping itu, kami juga membuat rebus nasi himpit, rendang ayam, masak lodeh, sambal tahun (makanan org jawa)..uii sedap gak yg nih..nak rasa jemputla bertandang di rumah yer..

Dalam pada kami sibuk2 meguruskan rumahtangga tu..tetamu x putus berkunjung tiba..abah kini menyandang 1 jawatan penting juga iaitu..kadi..menikahkan org..huhu..so org yg datang 2, x lain x bukan hanyalah berurusan berkaitan dgn hal2 perkahwinanla..ehem2..anak dara dorg ni tah bile agaknye yer..huhu..kwn2 pun ramai gak yg bertanyakan bagaimanakah untuk mengisi borg kahwin?..aku hanya mampu menggelengkan kepala..dan menyatakan x tau..sila tanye en kadi..i x kawen lg..wawawa..walaupun abah, kadi...borang kawen pun aku x tau bagaimana rupa bentuknya..huhu..nasibla korg..hehehehe..

Hmm..selepas zuhor pula, dtg seseorang bertanyakan abah..lantas diri ini menjawab "beliau x balik lg, g masjid td solat zuhor"..org itu..meninggalkan pesan n senaskah text khutbah raya untuk esk..sahla
abah lg yg kene berkhutbah untuk esok di masjid..bz betul beliau!!huhu..balik saja abah dari masjid..aku mengkhabarkan kepadanya..lalu..time 2 gak beliau mengasingkan diri dari kami yg kecoh di dapur...untuk berlatih untuk membaca khutbah keesokan harinya..hehe..kadang2 kami yg penat i dapur, bergilir2 meninjau abah yg di luar..hmm..kejap je rupanya berlatih..da tertidur..huhu..abah..abah..letih agaknya...

Raya pertama, ada 2 org yg mahu memerlukan khidmat abah untuk bernikah..raya kedua dan seterusnya..huh!!ramai..maklumlah, sekarang cuti sekolah..mm..raya ketiga nenek wat kenduri di rumahnya..makanya abah x dapat ikut serta..so hanya aku, mak n adikku sajalah yg akn pergi..mungkin abah akan pergi di sebelah malamnya pula..Ops..hanya tinggal beberapa minit sahaja lagi, waktu berbuka..ok..sempena hari raya yg bakal menjelang esok..diri ini ingin memohon kemaafan, mungkin ketelanjuran kata-kata atau perbuatan dan sebagainya..harap2 dimaafkanlah yer..Selamat Hari Raya Aidiladha...semoga kita sama-sama beroleh rahmat Allah swt...

Sabtu, November 21

UJiAN ALLAH...



 Abah dan mak tesayang.. & en abah yg sempoi..


Balik dari Pahang..keesokkan harinya, aku sudah tidak mampu bagun lagi..ku rasakan kepalaku terasa amat berat sekali..suhu badan juga meningkat..selsema dan batuk silih berganti..hmm..demam ke aku?aku terpinga2..lalu merasa dahiku..owh..panas ni..sahla demam ni..so aku meneruskan niat suciku untuk menyambung tidur lagi selepas subuh..hehe..myb dek kerana kepenatanku yg memandu pergi dan pulang dr pahang, xmasuk lagi tangisan sehinga hampir kering air mata, x cukup rehat lagi..myb 2 semua faktor besar yg menyumbang kepada terjejasnya kesihatan diriku..xpela..telah lama Allah megurniakan nikmat sihat kepadaku..mungkin dgn ujian yg sedikit ini dapat membuatkanku dekat dengannya...amin..mudah2an begitu...

Kepala punyala pening, sehinggakan mak dan abah g kerja pun aku x perasaan..bangun je dr tido, kulihat sudah pukul 9 pg..da lewat ni..aku melihat hp..ada 3 msg..msg 1 yg ku terima dr mak yg mengatakan abah exciden..wawawa..lantas aku mengejutkan adikku..dan kami berdua terpaku di situ..dgn harapan abah x da ape2..msg seterusnya berbunyi " abah exsiden depan umah u.sulaiman, keretanya teruk dilanggar dari belakang tapi abah xde ape2, org yg melanggar itu pula masuk dalam parit..mereka juga tidak cedera, sekarang polis sdh sampai di lokasi tersebut..syukur abah selamat.. " mengucap panjang diri ini melihat sms itu..alhamdulillah dan syukur abah x ape2..tp dalam ms yg sama aku menangis sekali lg..entah kenapa, jiwa ini amat mudah tersentuh..abah beb!!sp x syg..hehehe

Aku cube call abah, x dapat..dimanakah beliau ketika itu?mungkin sibuk dgn hal keretanya..xpela..ape2 pun yg penting abah x de ape2..x lama kemudian ada kereta muncul di halaman rumah.." abah ada balik x?acik ada nampak kereta dia exsiden depan tu.." laluku menjawab.." x taula acik, myb die ke balai polis kot..sy call die pun x angkat2 ni.."..selang beberapa minit kemudian, abah dgn selumbernye balik bawak kete sorong sambil mengangkat barang2 yg diambil dari dalam keretanya td, lalu diletakkan di atas meja..kami x putus2 mengucap syukur..abah masih sihat seperti biasa..alhamdulillah..

Setelah aku lihat abah tenang, sambil dirinya duduk di ruang tamu..aku mula bertanya kisah yg sebenar..menurut cerita abah, kereta yang melanggarnya itu yg salah, kerana abah
sudah berada dijalan yg betul..ini adalah beliau telah lama memberi isyarat untuk msk ke lorong rumah kami yg berada di kiri jalan..beliau berada di tgh2 lorong jalan dimana lorong khas untuk mereka yg mahu masuk ke lorong kanan/kiri jalan..ok..anda dpt bygkan x?sila fokus okeh..heee..tibe2..datang dari belakang, sebuah kereta yg teramatla laju..abah nak mengelak mmg x sempat, kiri ada trelar dan kanan ada kereta pula..mahu x mahu abah hanya bertawakkal sahaja dgn memegang streng kuat2..menekan brek kaki..beliau mmg tahu keretanya itu akan di rempuh..hanya itu yg mampu dirinya lakukan pada ketika itu..oleh kerana brek yg ditekan oleh abah kuat, abah terseret juga beberapa meter ke hadapan..di samping itu, kereta yg melanggar itu merempuh kereta abah itu terpelanting dan msk parit di sebelah kiri.(mungkin cengkaman tayar disebabkan abah brek kaki dgn kuat)..kereta yg melanggar masuk ke dalam parit yg dalam..berikutan hujan yg turun dengan lebat sejak akhir2 ini..mereka diselamatkan oleh org ramai..dan hanya mengalami luka2 dan kejang kaki..alhamdulillah semua itu kekuasaan Allah..kesemua pemandu dan penumpang kedua2 belah kenderaan selamat..dan hanya mengalami luka2 kecil..rata2 org yg meliat kejadian itu, mengatakan..jika dilihat pada kereta dan cara perlanggaran yg dahsyat itu..mmg kemalangan jiwa akan berlaku..dan mungkin jugaakan melibatkan nyawa..namun ap yg berlaku sebaliknya, alhamdulillah..syukur sgt2..

Akibat dr kemalangan yg berlaku, kini abah mengalami sedikit fobia..ku ingatkan dirinya da x boleh memandu..dan mungkin diri ini akan menghantarnya ke sekolah tiap2 hari..sangkaanku meleset..kini abah sudah mula risau jika aku yg memandu...kalu boleh jika ku ingin ke mana2 biarlah dirinya yg memandu..huhu..kire terbalikla pulak kan..itulah abah..dia amat risau dgn anak gadisnya ini..terharu sgt2..huhu..padahal da jauh aku penah bawak sampai pahang..hehhe..abah..abah..dia amat takut jika peristiwa yg menimpa dirinya itu terkena pada diriku..itulah kerisauan seorang abah terhadap anaknya...hehehe..syukran buat abah..semoga Allah melindungi dirimu dan memanjangkan umurmu...amin...kami sayang abah=)

Khamis, November 19

Yg PeRgI TeTaP AkaN PeRgi, MeNaNtI JuGa BiLaKaH TiBa MaSa KiTa PuLa....


iqah..anak mak ngah yg bongsu

Hmm..bermulanya cuti semester..berlegar2 dibenak fikiranku..apela nak bt cuti ni ek..mcm2 plan dah dalam kepada nih..abes exam ari selasa 10 hb..mlsla nak balik, kat umah x de sapepun..mak abah keje, adik kat asrama..tinggalla aku sorg2 kat umah..hmm..boring..so aku mengambil keputusan untuk stay je di kolej kesayanganku itu...mcm2 benda aku leh bt..huhu..

So, menjelang hari Jumaat, barulah terkedek2 aku naik tren, g pudu then baru sampai sekinchan lebey kurg kol 5 ptg..alhamdulillah..sampai jugak aku...hehehe..abah n mak da rancang ari sabtu nak menghantar makcik2 n pakcik2 beliau di Kelana Jaya, bg memenuhi tuntutan ibadah haji..tp g lepas zuhor, sbb mak ada program di sekolah...aku pun akur la...then tiba pada waktu yg dirancang..abah dapat call..kakak beliau tenat n telah dibawa di wat ICU..so kami pun cancellah planning nak g Kelana Jaya tuh..abah n adik-beradiknya telah berpakat untuk terus pergi ke Pahang..dalam pukul 3 jugalah mereka ni bertolak ke sana dan berkonvoi 3 kereta..km? tinggal di rumah jela..

Pukul 7 ptg, abah call kami, dengan mengkhabarkan berita mengenai mak ngah yg mmg sakit tenat..doktor mengatakan jantungnya sudah rosak dan tidak berfungsi lagi, dan hanya diberi tempoh paling lama hayat mak ngah hanya 3 hari sahaja..pada mulanya, dorg ni nak balik terus, tp memandangkan keadaan mak ngah yg tenat..mereka memutuskan untuk stay di situ sahaja....talian diputuskan..azan maghrib berkumandang..kami yg menerima call itu terpinga2..mak ngah x punya penyakit sebelum ini dan pada fikiran aku..myb mak ngah cume sakit yg ringan2 sahaja..agak terkejut..tp itulah ketentuan yg Allah tentukan untuknya..

7.30 mlm, abah menghantar sms spy kami sume membacakan yasin n solat hajat..dan pukul 8, abah call lagi..mereka baru sahaja selesai membuat solat hajat dan bacaan yasin..keadaan mak ngah semakin kritikal di mana, jarum denyutan nadi yg berada di sisinya semakin lama semakin menurun..air yasin yg telah dibacakan td telah disapukan dimuka mak ngah..dan mak ngah masih dalam keadaan koma lagi..talian ditamatkan...

Tepat pukul 10, abah call lagi..kali ini berita yg dikhabarkan ialah mak ngah sudah tiada lagi..Innalillahiwainnailaihiraajiuun...dan pada waktu itu, jenazahnya akan segera diuruskan oleh pihak hospital untuk dihantar ke rumahnya...abah mengarahkan  kami b'siap2 untuk terus ke pahang..kami,berpakat sepupu2 dan mak masing2 berkumpul di tol gombak...(abah masing2 da sampai ke sana pada pukul 3 ptg td)..kami merancang memulakan perjalanan seawal 3 pagi..ini kerana ada diantara kami yg baru pulang dari tempat kerja dan punya hal2 yg perlu diselesaikan..tepat pukul 3 pagi, semua sudah berada di tol gombak, dan kami teruskan lagi perjalanan..

Pada pukul 6 pagi, kami solat subuh di Bentong, dan setelah selesai kami meneruskan lagi perjalanan..kami sampai ke rumah mak ngah pukul 7.30pagi..dari jauh ku lihat sanak sedara kami sudah ramai sana,  tidak kurang dari itu..ku dengar juga tangisan sayup-sayup kedengaran..sebak rasa hatiku.ku gagahi juga diri ini melangkah masuk dan melihat jenazah..tanpa disedari jatuh juga air mata ini..lantas mengambil senaskah yasin dan ku sedekahkan pada arwah mak ngah..ku lihat wajahnya jenih dan tenag sahaja..dan doaku mudah-mudahan dirinya tenang dan bahagia di samping org2 yg beriman di alam yg baru..amin ya Rabb..

Seusai itu, kami meminta izin dari penduduk kampung, untuk menguruskan jenazah arwah di bawah kendalian famili..padaku, itu adalah cara yg sebaik2nya..abah mengarahkan agar semua anak-anak mak ngah yang seramai 8 org itu memandikan jenazah ibu mereka..sementara itu, berbekalkan ilmu yg sedikit ini, aku menguruskan kain kafan dan inilah juga waktunya untuk aku mempraktikkan ilmu yg ku belajar pada satu ketika dahulu..alhamdulillah..semua peralatan, kapas, serbuk cendana, kapur barus, air mawar sudah disediakan oleh penduduk kg di situ..Setelah menyelesaikan ikatan disisi jenazah..ikatan terakhir iaitu di bahagian kepala dibiark an terbuka..ini kerana ingin memberi laluan kepada sesiapa yg mahu menatap jenazah buat kali terakhir..Sebak dadaku melihat anak2 mak ngah,adik-beradiknya dan seluruh sanak saudara mencium wajah arwah buat terakhir-kali..ku lihat juga, iqah..anak bongsu mak ngah yg masih belum berkahwin dan amat manja dgnnya, begitu payah dan sukar untuk menahan air mata yg mengalir..untuk mencium ibunya buat kali yang terakhir..teresak-esak dia menyudahkan air matanya..agr tidak menitik di wajah jenazah ibunya..sedih kami yang melihatnya..dengan pujukan dari ibuku, da sedikit kata-kata perangsang dari pakcik-pakciknya, dia kuatkan juga dirinya itu, yg hampir lemah disisi ibunya..lama dia di situ..maka,tatkala itu..air mata yg melihat juga berlumba-lumba mengalir laju..di samping itu, kami juga masih menunggu kehadiran pak long sekeluarga dari johor yg masih dalam perjalanan..Setibanya pak long sekeluarga, situasi masih juga sama, suram..pak long yang dari jauh kulihat cuba untuk menahan air matanya..tetapi..apabila melihat adik-beradik dan sanak saudara yg tidak putus2..membaca yasin..membuatkan dirinya kehilangan seorang adik..jatuh juga air mata lelakinya pada saat itu..kami lihat..mereka adik-beradik berpelukan sesama sendiri..sambil bergenang air mata..kehadiran pak long, yg baru tiba itu, mengumpulkan adik beradik dan seluruh keluarga membaca yasin dan sedikit tahlil sekali lagi..dalam hatiku..erat sungguh ikatan ukhwah yg di pertontonkan kepadaku tika itu..konsep kasih-sayang yg terbina pada keluarga ini..membuatkanku berasa bertuah dilahirkan dalam keluarga ini..moga2 roh mak ngah tenang di dunia baru..

Setelah selesai semuanya, jenazah selamat ditanam di sebelah kubur suaminya..pak long sekali lagi bertindak mengumpulkan semua sanak saudara untuk memberi sedikit tazkirah..pak long juga mengingatkan kepada anak-anak mak ngah yg seramai 8 org itu, supaya merapatkan ukhwah sesama mereka, tidak perlu adanya pergaduhan atas sebab hal-hal yg kecil dan sebagainya..ini juga adalah manfaat bg kami yg mendengar..tepat pukul 3 kami semua beransur pulang ke rumah masing2..
(Mak Ngah meninggal pada pukul 10 malam, Sabtu, 14/11/2009) semoga rohnya dicucuri rahmat..

Khamis, November 12

KeNaPa JaNgAN?



Hmm...entry kali ni..nak menulis sesuatu yg secara lazimnya, apabila dikata jangan..mmg benda 2 jugalah yg kite nak buat yer..aku juga tergolong dalam golongan itu..hehehe..kadang2..jarang2..(bukan selalu)hee..pasni jangan buat lg yer..

semoga ianya memberi manfaat buat diri ini dan pembaca yg lain..insyaAllah..



Jangan makan dan minum dalam 
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti
rezeki mahal (susah) 

(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang
berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat bila berbuat
dosa kerana mati boleh datang
bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada
ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan
taulan.Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH
dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur
dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.

 


P/s:Jadikan Islam itu, sebagai inspirasi untuk kehidupan yg lebih sempurna..setiap yg Allah jadikan itu ada hikmah yg tersirat..bukan untuk menyusah2kan kite okey...dia menciptakan kita..justeru itu..sebagai Pencipta, sesungguhnya DIA pastilah lebih mengetahui apa yg DIA ciptakan..dan jgn lupe juga, kita baru berada di peringkat dunia, alam barzah?hari kiamat?belum tentu lg..kita da janjikan ms kita di rahim ibu juga..beriya2 mahu menjadi khalifah(sanggup hidup di dunia)x kan baru Allah nak uji siket, da x tentu arah..hidup hanya sementara..ada lagi alam yg kekal abadi..itu adalah janji Allah yg PASTI..so be da best muslim n muslimah!!=) Pesanan khas untuk diri sendiri yg seringkali terlupa dan terleka..Ya Allah ampunkan dosa2 yg telah lalu...ameen...

Jumaat, November 6

ApaLaH Nak JaDi Nih....


(ANTARA aksi yang dilakukan sekumpulan pelajar yang menghina cara orang Islam menunaikan solat di dalam sebuah gereja di Betong).

KUCHING: Sekumpulan pelajar sebuah sekolah menengah di Betong, Sarawak, merakamkan perbuatan mereka meniru cara umat Islam bersolat jemaah termasuk melaungkan azan di dalam sebuah gereja dan dipaparkan dalam laman web You Tube.

Dalam rakaman dua minit 13 saat itu, sekurang-kurangnya lapan remaja termasuk dua perempuan berusia 12 hingga 15 tahun dilihat ketawa dan menjerit ketika empat rakan mereka melakukan 'solat jemaah'.

Empat remaja lelaki kelihatan berdiri di ruang hadapan gereja atau altar sambil meniru cara solat jemaah dengan seorang daripada mereka melakonkan watak imam.

Ketika itu, laungan seperti azan jelas kedengaran dipercayai dilakukan rakan lain, manakala kumpulan remaja berkenaan 'bersolat' dengan mengangkat takbir beberapa kali, sujud, duduk antara dua sujud sebelum duduk tahyat akhir.

Kumpulan remaja yang melakonkan watak jemaah turut berbaring beberapa kali dan menggayakan tarian 'shufle' serta berguling. Seorang daripada remaja berkenaan turut dilihat mengajuk cara pondan bersolat sebelum remaja yang merakam berkata "ada pondan ke dalam masjid".

Mereka memakai pakaian baju T dan seluar jeans dengan seorang daripada mereka memakai baju sekolah yang tertera nama dan logo Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St Augustine, Betong.

Perbuatan dipercayai dilakukan di sebuah gereja sekitar Betong, kira-kira 350 kilometer dari sini dengan tiada individu dewasa kelihatan berada dalam rumah ibadat berkenaan.

Pada penghujung rakaman, seorang remaja lelaki turut berkata "no more muslim, muslim is ajaran sesat". Rakaman berkenaan dihantar ke sebuah laman web oleh seorang penghantar bernama 'Harisha2012' pada 20 Oktober lalu.

Sementara itu, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Daud Abdul Rahman, berkata perbuatan itu dilakukan sekumpulan pelajar nakal dan meminta umat Islam tidak cepat melatah.

Katanya, Jabatan Agama Islam Sarawak (Jais) sudah dimaklumkan mengenai perbuatan kumpulan remaja berkenaan dengan siasatan dilakukan beberapa pegawai Jais.

"Sebagai umat Islam, memang kita tidak gembira, namun saya harap ia tidak menjejaskan hubungan antara kaum di negara ini. Ia dilakukan sekumpulan kecil budak nakal dan ia tidak mencerminkan keadaan sebenar hubungan kaum dan agama yang sememangnya baik sejak dulu lagi," katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata, pihaknya akan mengambil tindakan tegas termasuk merujuknya kepada pemimpin di kawasan berkenaan bagi memastikan ia tidak berulang.

"Setakat ini tiada laporan rasmi dibuat mana-mana pihak, namun saya akan meminta pegawai Jais membuat laporan agar siasatan lebih terperinci dilakukan," katanya.

Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Sarawak, Datuk Dr Julaihi Bujang, berkata pihaknya sudah memaklumkan kejadian kepada polis dengan tindakan tegas akan diambil terhadap kumpulan pelajar berkenaan.

...::Dipetik drpd Berita Harian 2 November 2009::..

Isnin, Oktober 26

Nyawa Ibu @ Anak? : Perbandingan Agama..


Seorang ayah berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah dengan keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka. Setelah beerapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba, seorang doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju ke arahnya.

"Bagaimana keadaannya, doktor?" tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaanya amat kritikal. Si ibu sudah tidak sedarkan diri." Jawab doktor itu.

"Jadi,bagaimana doktor..?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan kedua-duanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi."

Lelaki tersebut kebingungan, dan tidak dapat berkata apa-apa...

"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat membuat pilihan!"desak doktor itu.

Akhirnya, dengan berat hati,lelaki itupun berkata dengan nada sayu,"Doktor, saya sangat bingung... Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini. Dan dia tahu apa yang harus dilakukannya.

Ini adalah satu salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh mempengaruhi keputusan di saat genting. Seorang doktor beragama Kristian/ Katolik, ia akan beruasaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu. Bagi doktor Muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan si bayi.

Memang benar, kedua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamad. Mengapa ia boleh berlaku sedemikian?

Dalam agama Kristian, setiap manusia yang lahir membawa dosa, doktrin ini dikenali dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa . Untuk menebusnya, ia harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope). Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya menyelamatkan si anak,agar ia dapat lahir dengan selamat dan sihat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu. Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, dengan tujuan untuk menebus dosanya. Ini kerana dosanya belum sempat ditebus.

Dalam Islam, setiap manusia yang lahir dalam keadaan fitrah dan suci. Doktor Muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana ia tidak bimbang akan bayi yang masuk neraka. Dengan terselamatnya si ibu, Insya-Allah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapat ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat diselamatkan, biarlah ia kembali ke Penciptanya dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan ke dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang sesat.

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki tadi tidak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu.

Di dunia ini, ada banyak agama dan kepercayaa. Kita akan sering dihadapkan dengan pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.

Kisah ini adalah salah satu daripadanya contohnya. Beruntunglah orang yang selalu diberi jalan untuk mencari ilmu yang bermanfaat, yang selalu dijadikan pedoman dalam mengambil keputusan dari sekian banyak pilihan yang ada.

TERUSKANLAH MENGKAJI ILMU-ILMU AGAMA, MUDAH-MUDAHAN PENGETAHUAN YANG KITA PEROLEH AKAN SEMAKIN MEMANTAPKAN KITA DALAM MEMUTUSKAN SUATU MASALAH, DAN SEMOGA AKAN LEBIH MENDEKATKAN KITA KEPADA ALLAH S.W.T

Rabu, Oktober 21

SaNah HelWa!! HePpy BuFdaY!! SeLaMaT HaRi LahiR!!!!!!




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Sanah Helwa!! & Selamat Hari lahir pd empunya diri..Hari ini 21 hb Oktober 2009, Makanya, semakin bertambah amanah. semakin bertambah tanggungjawab, semakin teringat perit jerihnya mak abah besarkan aku sehingga sekarang.TIME KASIH MAK ABAH!!LOVE U ALL!!Kini, genap umurku 24 tahun,alam remaja gitu!!hehehe..perasan!!..da boleh jd bini org dah..huhu..umur da banyak..so bile lak nak kawen nih..ada yg menanya..entah ler..doa2kan yer..kawan2ku pun semakin berlumba2 ke arah itu..thn depan berderet kad jemputan depa nuu..aku?x taula bile..lambat ke cepat ke..aku terima jela ketentuan dariNya..huhu..kalu cepat pun ok gak!!hihi..gatai!!hmm..today is my special day, its happen once in year..and i hope Allah bless for me!!ameen..

^_~ i was born to this world >> 21 Oktober 1985 >> 1.33 pm,
O_~ at : HUKL >> Hospital University Kuala Lumpur
^_~ i got my name : SITI AISHAH SUHAIMI..

Syukran kpd sahabat2 yg telah sudi wish and x lupa mendoakan diri ini..
TQ byk2 yer..

Muhasabah sempena 24 tahun hidup di dunia, buat diri ini..
Alhamdulillah hari ini ulang tahunku. Dalam kesempatan ini aku hanya ingin melakukan muhasabah dari usia yang telah Allah berikan kepadaku. Secara lahir memang usiaku bertambah, walhal dalam hidup dan mendekatkan diri kepada sang Khalik semakin berkurang, sementara dosa dan kesalahan yang aku lakukan dari hari ke hari juga semakin banyak. Maka tak ada yang mampu aku lakukan di hari lahirku ini selain mohon ampun dan berdoa kepada-Nya.

================================================

Doaku :

Ya Allah ya Tuhanku, puji dan syukur aku sampaikan kehadirat-Mu, atas segala nikmat dan rahmat yang telah Engkau limpahkan kepadaku. Nikmat dan rahmat yang begitu banyak sehingga aku tidak mampu menghitung berapa jumlah dan harganya nikmat-Mu itu Ya Allah. Berikanlah dalam diri ini rasa bersyukur atas nikmat umur yang telah Engkau kurniakan padaku..

Ya Allah, dari usia dan umur yang telah Engkau berikan, begitu banyak dosa yang telah hamba-Mu lakukan,sehingga aku kadangkala melupakan-Mu ya Allah. Sering aku melalaikan perintah-Mu ya Allah kerana begitu asyik aku mengarungi kehidupan duniawi, hari ini, di hari Ulang Tahunku ini aku memohon ampunan-Mu ya Allah atas segala kelalaian dan kesalahan yang telah aku lakukan selama ini. Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih tolong selamatkanlah aku dari kepedihan azab-Mu.

Ya Allah, wahai Tuhan yang menunjuki orang yang tersesat, pengasih terhadap orang yang berdosa, dan pemaaf bagi orang yang tergelincir pada kesalahan, Kasihanilah hamba-Mu ini, selamatkanlah aku dari segala bahaya kemaksiatan yang dapat menjerumuskanku ke dalam gejolak api neraka. Jadikanlah aku orang-orang yang sentiasa menyebut nama-Mu, mengingat keagungan-Mu, tidak pernah lupa akan segala kebesaran-Mu. Berilah kepadaku rezeki yang halal, yang baik-baik serta dapat memberikan ketenangan dalam kehidupanku dengan limpahan rahmat-Mu, Ya Maha Pengasih.

Ya Allah ya Tuhanku, berikanlah umur panjang sehingga aku dapat melakukan ketaatan dan lebih bertaqarrub kepadaMu. Ya Allah ampunilah dosa-dosaku, dosa-dosa ibu bapaku, dosa-dosa seluruh keluargaku, guru-guruku dan dosa seluruh orang telah berjasa kepadaku, dan dosa semua saudaraku baik yang masih hidup maupun yang telah meninggal dunia. Berikan petunjuk-Mu agar aku mampu membezakan yang haq dan yang batil. Berikan petunjuk untuk memilih jalan-Mu yang benar dan berikan pula kemampuan untuk menghindari jalan-jalan yang batil. Terimalah ya Allah segala amal ibadahku, dan perkenankanlah permohonan hamba-Mu ini, hanya kepada-Mu jualah ya Allah kami berserah diri. Amin.

==================================================

Namun dengan dipanjangkan usiaku bererti Allah masih memberikan kesempatan kepadaku untuk lebih banyak menggunakan usiaku untuk taat dan mendekatkan diri kepada-Nya. Doakan ye kawan-kawan mudah-mudahan dalam sisa umurku lebih dekat kepada-Nya, dan aku juga menjadi orang yang lebih bijaksana, dimudahkan rezekinya, dan dapat bermanfaat bagi orang lain. Ya Allah..panjangkanlah umurku..berilah aku kesihatan yang berpanjangan, murahkanlah rezekiku..percepatkanlah jodohku, semoga aku menjadi orang2 yang berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.. semoga aku menjadi anak yg solehah buat kedua ibubapaku..aminn..Ya Rabb..

Terima kasih ya Allah, atas rahmat dan kasih sayang Mu yang Kau limpahkan kepada kami sekeluarga..ku mohon pada mU , berkatilah segala rezeki yang telah Kau limpahkan pada kami..dan teguhkanlah ikatan hati kami , kukuhkanlah iman kami dan berikanlah kebaikkan kepada dunia dan akhirat kami.


Itulah sedikit madah hatiku di hari ulang tahunku ini. Terima Kasih..Semoga Allah memperkenankan doaku..ameen..^_~

Isnin, Oktober 19

Di MaNaKaH NiLai SeBuAH KeJaYaAN?



"..Jadual Final Exam Semester I, 2009.."

SELASA
3/11/2009
8.30-11.00am
"Metodologi Kajian Tafsir Dan Hadis Semasa"

RABU
4/11/2009
2.15-4.45pm
"Kajian Agama-agama"

KHAMIS
5/11/2009
8.30-10.30am
"Masyarakat Muslim Di Malaysia"

ISNIN
9/11/2009
8.30-10.30am
"Metodologi Mutakallimin, Falasifah dan Sufi"

SELASA
10/11/2009
8.30-11.00am
"Seminar Perbandingan Tasawuf"

Argh..da nak exam..
Mana kekuatan diri ini yg sudah hampir lenyap dan padam..
Bangunlah wahai diri..
Aku Boleh..Aku Boleh..Ya..Aku Boleh!!
Memandangkan lagi beberapa hari sahaja lagi diri ini akan menghadapi peperiksaan akhir di UKM, buat pertama kalinya menjawab final exam di sini..maka mungkin pengalaman dan situasi amat berbeza semasa mengambil degree dahulu.. ya..sudah pasti ianya berbeza..maka terfikirlah di akal yg telah dipinjamkan oleh diri ini.. secara hakikatnya, dimanakah nilai sebuah kejayaan yg berjaya dimiliki sehingga ke hari ini?..hmm..amat complicated nih...

Kita mula dari kecil...

masa kecik nak upsr 5A.
lepas UPSR nak PMR 9A,
lepas PMR nak SMA MUMTAZ,
lepas SMA nak SPM 10A1,
lepas SPM nak 4.0 di matrik, diploma @ tahap terbaik di STP ,
pastu masuk U nak CGPA deans list,
pastu kalu boleh nak belaja sampai tahap yg tinggi..paling kurang MA,pas2 PHD lak,
pas tamat blaja nak keje terus,
pas keje nak kawen, beli keta, umah dll,
pas ada smua nak ada anak pinak, nak anak membesar dgn elok,
pas anak besar ngan elok nak cucu lak,
pas ada cucu... wallahua'lamla...

Bila da agak remaja siket..terfikir pula...

bila mak dan abah dapat rasa duit aku bila aku dah kerja nanti, itu adalah satu kejayaan dunia bagi diri ini...

bila mak dan abah dapat menantu yang mereka idamkan, yang soleh, itu juga adalah satu kejayaan dunia..

bila mak dan abah pergi meninggalkan aku suatu hari nanti, dan aku sebagai anak tetap ingat dan sentiasa mendoakan mereka, itu adalah satu kejayaan bagi aku dan bagi mak dan abah..

sebab mak dan abah mendidik diri ini hingga jadi anak yang solehah, dan aku sebagai anak berusaha untuk jadi anak yang solehah.. insyaAllah kejayaan itu yang diri ini idam-idamkan...

Tapi..apa yg aku dapat..hanyalah kegagalan..lantaran diri ini mungkin masih tidak matang dan keanak-anakan..tiada apa yg dapat dibanggakan semasa zaman sekolahku..

Benarlah kata-kata yg mengatakan..

kejayaan akan lebih bernilai selepas mengalami kegagalan dan terjatuh tersungkur, dia mampu berdiri kembali. saat tu, nikmat kejayaan akan lebih terasa dan bermakna!itulah kejayaan yg sebenarnya !Sesungguhnya Allah tahu sejauh mana hmbaNya telah berusaha utk mencapai kejayaan..ini adalah kerana aku sendiri pernah melalui saat itu..alhamdulillah..hingga sekarang aku masih mampu berdiri sendiri..

Dan kini diri ini sudah dewasa dan mula terfikir...
Berteraskan pengalaman-pengalaman masa lalu..

Semasa kecil, aku lihat keluargaku,
Aku ingin mengubahnya kepada kehidupan yang lebih sempurna,

Bila aku masuk alam persekolahan, aku lihat kampungku,
Aku ingin mengubahnya supaya mempunyai banyak prasarana,

Bila aku masuk alam remaja, aku lihat masyarakatku,
Aku ingin mengubahnya supaya kembali kepada ajaran agama,

Bila aku berada di menara gading, aku lihat kawan-kawanku,
Aku ingin mengubahnya supaya membuat sesuatu kerana Allah semata-mata.

Bila aku berada di alam dewasa, aku lihat dunia,
Aku ingin mengubahnya supaya aman sentosa

Tapi, aku sedar,
Untuk mencapai semua matlamatku,
aku harus cemerlang dan mempunyai kedudukan yang baik,
kemudian,
barulah aku dapat mengubah keluargaku, kampungku, masyarakatku, kawan-kawanku dan dunia.

Tp..
di sebalik rentetan kejayaan yang dikecapi itu hanyalah bersifat sementara..maka ada yg tersirat sebuah matlamat yg lebih penting untuk dicapai iaitu kejayaan yg sebenar2nya dan hakiki..iaitu.. mencapai kejayaan menjadi org2 yg soleh yg mengambil bahagian dalam kehidupan di dunia tetapi tidak melupakan kehidupan abadi di negeri akhirat..seperti firman Allah dalam surah al-Qasas:77 yg bermaksud " Dan carilah apa yang telah dianugerahkan Allah kepadaMu (kebahagiaan) kampung akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kejayaan/kenikmatan) duniawi"..

P/s: Janganlah kamu berbangga dengan kejayaan yang dimiliki sehingga hari ini, semua kejayaan2 ini hanyalah bersifat sementara..kajayaan yg hakiki adalah di negeri yg kekal abadi iaitu "di negeri akhirat".YA ALLAH, MASUKKANLAH KAMI DARI GOLONGAN YG MEMILIKI KEDUA2 "KEJAYAAN" ITU (dunia & akhirat)..ameeen...

Kepada kawan2..doakanlah agar diri ini dipermudahkan di hari peperiksaan nanti yer..
Sebagai muhasabah untuk diri ini..
Anda pula bagaimana?

Isnin, Oktober 12

Kesibukan Yang Tiada Berpenghujung...


























Ya Allah..berikan kesihatan dan umur yang panjang buat diri ini, permudahkanlah setiap urusanku..ameen..rasa2 mcm nak demam..tp harap2 vaksin dlm diri ini mampu bertahan lg..minta2 begitulah..hehe..byk kije woo pasni..nak bentang kertas keje..bt seminar..perbandingan tasawuf lak tuh..final lg..mcm2 bendalah..ape2 pun..aku kene teruskan jugak!!da nak sampai akhir dah..sikett je lagi..go..go..go..chaiyok!!

This week mcm2 benda yg aku kene settlekan..huh!!penat jugak..minggu pertama x yah citerla kesibukannya tuh..sanak saudara mmg da penuh dihalaman rumahku..ini adalah kerana mmg rumahku itu sememangnye best!!hehe..xdelah..umahku bersebelahan dengann umah arwah nenek so, mmg jd tempat tumpuanla kalau adik beradek abah seramai 14 org tuh nak lepak pun..cam2lah..Diikuti pula raya pertama dan kedua mmg khas untuk penduduk kg taliair 8 mengadakan "baraan".so diwaktu itu mmg teramatla sibuk..bila mlm menjelma ada lak aktiviti lain dibuat..anak2 bujang termasuk bapak2 dorg sekali main mercun yg best umah x jauh sgt dgn laut..so pemandangan tuh..teramatlah cantik..kdg2 acara mlm ini bukan dianggotai oleh anak2 bujang n bapak2 dorg shj..kami yg anak2 dara n anak2 dara zaman dahulu purba (kire mak2 ktorang ler, merangkap isteri bapak2 yg main mercun td tuh) pun join sekaki gak..heheh..best beb!!raya ketiga rumahku dipenuhi oleh anak2 murid mak n abah pulak..dr ketiga sampaila akhir mmg cam2.adatla kalu raya kan..kdg2 x cukup kaki tangan dibuatnya..mmg tiap2 hari masak menu yg berlainanla..tiap hari mmg habes..suke tgk org makan, pas2 abes..rasa mcm 1 kepuasan lak..terima kasih kepada tetamu2ku yg hadir..doakan kami 1 keluarga dimurahkan rezeki dan ditambahkan iman dalam hati2 kami..amin..

Minggu kedua raya ada famili day di Hulu Langat.. Yg ni pun best gak..jumpe balik dorg2 yg minggu lepas nuu..xpelah..hehehe..km yg anak2 dara ni urus bhgn permainan, yg bujang2 lak duk wat barbi-Q. Ape yg x bestnye..hanya 4 famili besar jer yg menyertai famili day nih..yg lain ada urusan yg x dapt diselesaikan dgn segera.. 2 yg wat 1 hari jer.. Walaupun begitu ttp meriah.. Dengan adanye ahli pom-pom man.. hehehe..Acara2 yg diadakan amatla best..kami membahagikan 4 kumpulan besar, yg terdiri didalamnya kanak2, remaja, bujang2, n yg sudah berkahwin, yg da tua2 pun msk dlm kategori ni sekalilah..mcm2 aksi n gelagat mereka..gelak, tawa..senyum..berguling2 aku melihatnye..huhu..pakcik2 ku yg da tua2 tuh..kene lari2 itik buh sudu dalam mulut..yg mengandungi buah pingpong..pas2 pas lak kat bini die..huhu..kelaka tol..penat gelak jer..byk lg acara lain..nak citer..kang panjang benor..cukupla tuh..tp mmg dorg ni spoting habes..yg sebelum ini kelihatannya seperti pemalu..tp da join..da tau..xla pemalu sgt pun..huhu..memandangkan kat dalam umah x muat untuk menampung bala tentera yb ramai itu..maka 4 buah khemah telah didirikan oleh budak2 pembakar ayam tadi..x cukup dgn itu..keesokan harinya pula kami berehlah pula di air terjun sg congkak.seronok sgt..I.allah tahun depan famili day mega akan kami laksanakan..tahun ini hanya 1 hari sahaja berlangsung..x mcm thn sebelumnya 3 hari dan pengisian2 yg menarik turut diisi dlm acara tersebut..xpe2..nanti i buat kertas keje yer..ape yg penting hadafnya adalah untuk menyatukan dan mengeratkan lagi tali persaudaraan kita semua dan lebih mengenali antara satu sama lain..kepada ahli keluarga baru..welcome to our family..

Minggu seterusnya berkonvoi secara berjemaah pula ke Chini, Pahang..ini adalah kerana menghadiri majlis perkahwinan sepupuku disana..xpe2..korg kawenla dulu..x lame lg diri ini akan menyusul..tungggguuu..hehehe.
then, diikuti lak minggu ketika baru2 nih..melayan karenah adik lelakiku itu..yg kini hanya beberapa hari sahaja lagi terbang mencari ilmu di Jordan..tempat pengajianku suatu ketika dahulu..waaa...nak ikut gak!!semoga urusan beliau dipermudahkan di sana..ameen.. memang bz sgt dirumah, dimana hari sabtu ada lak 'baraan'majlis guru besar..ni geng2 abahla nih..diikuti pula keesokan harinya 'baraan' guru2 sekolah mak pulak..mmg xde masa untuk ku bersenang-lenang..bergoyang-kaki dan apatah lagi untuk senaman aerobik..hak3..waktu malamla keje packing barang2 adikku itu..

Hmm..agaknye mmg Allah nak uji kami sekeluarga kot..sian kat abah, ayam peliharaan kesayangannya dicuri org..7 ekor 2..x berhati perut sungguh pencuri2 tu tau..dala bwk plastik.nak curik2 curik jela x payahla tinggalkan plstik yg dorng nak angkut ayam2 hasil curian dorang nih..hangin tol aku..cam hampehla dorg nih.. da nama pun pencuri..tp mmg kaya gakla pencuri 2..yg dicuri ayam kampung, sekor 3 kg..kat pasar kalu 1 kg jer dah rm 9.30..kalila pulak dgn yg byk2 ekor tuh yer..kaye beb..kaye...mmg dh diniatkan ayam2 tersebut untuk dibt rendang dan sedikit kenduri sempena keberangkatan adikku di Jordan..tp ape leh bt..mungkin rezeki tok pencurik tu kot..sabar ye abah!!da abes cerita pasal ayam..

Ni al-kisah en tv pulak..time ni gak die nak rosak..tp nasib baik ade en LCD..lehla smbgkan wayar2 tersebut makanya di rumah aku itu..kelihatannya seperti panggung sabtula yer..tgk kat skrin yg besar tuh..

Pulak tuh..time pg2 lagi aku da bising..sape nak basuh bju sila letak baju di hadapan bilik masing2!!!semua kelam-kabut mengambil baju masing2..kalu x..alamatnye basuh sendirilah baju2 tersebut yer..baju yg pertama kebiasaannya pakaian mesjid en bapakla..bj die mmg kene asing dgn ktorg..yela pakaian nak wat solat..kenela terjamin kebersihannya...aku pun cam besa memasukkan baju2 beliau tersebut..masuk2 jer..mesin x jalan..adoi..ape hal lak nih..bunyi semacam..then mcm bau hangit..adoyai..tamatla sudah riwayat sang mesin ini..so baju yg berbakul2 td2terpaksa lak aku bsh menggunakan tanganku..huhu..basuh kene basuh wooo...nsb baik pengering x rosak..alhamdulillah..

Itulah ceritanya, disaat kita memerlukan sesuatu mungkin Allah tarik sedikit nikmat tersebut..agar apabila diuji begitu kita sentiasa beringat padaNya..syukur ya Allah..Kau berikanlah limpahan rezeki kepada famili kami..agar barang2 yg rosak tersebut dapat dibeli dengan segera..hehehe..ameen..sian en bapak..duk garu2 kepala bila aku menyatakan pada beliau bahawa mesin basuh rosak..sambil tersenyum,dengan releknye beliau berkata "xpe.. rezeki Allah tu ada jer.."inilah yg harusku contohi..katanye lagi.."duit2 byk2 nak bt ape"..huhu..haru2..

Setelah tiba hari ahad, aku kembali ke UKM,mengenang kembali kisah2ku dirumah..alahai..sian mak aku kene urus umah tangga sorang2..hik3..aku merenung kertas yg tertulis final exam untuk sem ni..bederat tuuu...yg mana bermula awal bulan 11 ini..doakan aku ye kawan2..hehehe

Begitulah al-kisahnye..byk yg nak dinukilkan disini..idea mmg sedang mencurah2..ni pun curi2 ms jer duk update blog..tah bile sempat nak mengupdate lg..mg diberi kesempatan bt diriku..

Selasa, September 29

Raya Pertama!!!






Salam Lebaran.. Salam Aidilfitri.. dan Salam Kemaafan buat semua..

Rasanye agak lewat juga posting kali ni.. da 1 week raya br sempat hari ni, br sempat mengedit gambar.. maklumlah kesibukan berhari raya dengan kehadiran tetamu2 dirumah, kdg2 x menang tangan gak di buatnye.. huhu.. balik ukm br sempat mengadap laptop.. nsb baik assignment da submit sebelum raya.. mmg raya sakanla aku.. hehehe..

Raya kali ni mmg meriah sgt2.. time nila adik beradik berkumpul.. sanak-saudara yg lame x bersua muka.. x mcm thn lepas.. merasa gak aku balik beraya di malaysia.. tp.. balik dari jordan.. then raya pertama da demam.. so kemeriahannye x dirasai sgtla.. berbanding tahun nih.. heheh

Apela yg best sgt raye ni ek.. wuih..best woo.. da besar2 cam gini pun abah ngan mak still bg duit raya.. pakcik makcik pun bg gak.. nsb baik aku x keje lg.. krg aku lak nak kene bg duit kat adik2 n sepupu yg ramai2 tuh.. fuh..lega beb!!hehe..

Tp.. 2la.. mlm raya br terhegeh2 nak pasang langsirlah.. bt kueh yg mana sempat.. nak iron bj raya.. jerit sana.. jerit sini.. lame2 penat br masuk tido.. dan mcm2 lglah.. hi3. 2la kemeriahan yg amat2 dirasai.. malam raya, kami duk bz urus umah.. abah duk ngadap kitab.. prepare nak baca khutbah pd pg raya esoknye.. sian beliau.. x sempat khatam kitab 2 aku rase.. mcm br bc 2 m/s je.. tibe2 diam.. rupe2nye tertido.. pas2 bile kejut.. kotla nak sambung balik ke ape.. trs msk bilik ttp lampu.. trs tidola tuh.. sian beliau.. td da penat wat rendang kot.. potong daging n ayam jer da berapa kilo.. kdg2 cam nak bt kenduri je kat umah aku tuh..hehe

Hmm.. hajat hati nak menulis lg.. tp dpt call lak nih.. ade keje yg menanti.. so next postla citer psl raya lg ek.. byk benda nak citer nih.. xpe2.. raya kan sebulan.. Oh ya.. da msk 1 minggu beraya, puasa 6 jgn lupe!! k..bubbye...

Muntahar al Zaidi: Mengapa Saya Melemparkan Kasut Kepada Bush

Khamis, 24/09/2009 20:30


Muntahar Al-Zeidi, wartawan Irak yang melemparkan kasut kearah George W. Bush,dibebaskan dari penjara minggu lepas. Al-Zeidi dihukum tiga tahun penjara namun hukuman itu kemudian dikurangi menjadi satu tahun. Banyak yang ingin tahu apakah motif serangannya terhadap Bush yang kemudian menjadi titik sejarah itu. Berikut laporan dari guardian.

Sekarang saya sudah bebas. Tapi negara saya masih menjadi tawanan perang. Telah banyak orang berbincang mengenai tindakan saya, tentang keberanian dan kepahlawanan, simbol dan tindakan simbolik.
Tapi, sederhana saja, bagi saya:

apa yang memaksa saya untuk bertindak seperti itu adalah ketidakadilan yang menimpa rakyat saya, dan bagaimana para penjajah amerika memalukan tanah air saya dengan menginjak-injaknya.
Selama beberapa tahun terakhir, lebih dari satu juta orang telah mati oleh peluru penjajah dan Irak sekarang dipenuhi lebih dari lima juta anak-anak yatim, jutaan janda dan ratusan ribu orang cacat. Banyak jutaan orang yang kehilangan tempat tinggal di dalam dan di luar negeri.
Kami pernah menjadi suatu bangsa di mana orang Turki, Kurdi, Asiria, Sabean dan Yazid berbagi roti setiap harinya. Kami berkongsi rasa lapar di bawah blokade/sanksi selama lebih dari satu dekad. Kesabaran dan solidariti kami tidak membuat kami lupa kepada penindasan amerika ( sebelum mereka menjajah). Kini penjajahan mencerai-beraikan kami, saudara dari saudara, tetangga dari tetangga. Menghambat kami dari rumah ke khemah-khemah pelarian dan tempat kematian.

Saya bukanlah pejuang, tapi saya mempunyai pendirian dan sikap. Memalukan sekali melihat negara saya begitu dihina, Baghdad dibakar, dan rakyat kami dibunuh. Ribuan peristiwa yang begitu tragis bersarang di kepala saya, ini mendorong saya untuk melakukan konfrontasi.
Skandal di Penjara Abu Ghraib. serangan keatas Fallujah, Najaf, Haditha, Sadr, Basra, Diyala, Mosul, Tal Afar, dan setiap inci tanah kami yang terluka. Saya berjalan di atas tanah yang terbakar dan melihat dengan mata kepala sendiri penderitaan mangsa, mendengar dengan telinga saya sendiri jeritan anak-anak yatim dan mereka yang bersedih. Yang lebih parah adalah perasaan malu yang teramat dan menghantui saya kerana saya tak mampu berbuat apa-apa.

Setelah menyelesaikan tugas kewartawanan dalam melaporkan kejadian harian, sementara saya membersihkan sisa-sisa runtuhan rumah-rumah rakyat Irak, atau darah yang terkena pakaian, saya selalu merapatkan gigi dan berjanji akan membalas dendam terhadap mangsa dan korban di Iraq.

Kesempatan itu datang, dan saya menerimanya.

Saya mengambilnya dari kesetiaan kepada setiap titisan darah yang menitik dari mangsa mangsa yang tidak bersalah, dari setiap jeritan ibu yang berduka, dan dari jeritan anak-anak yatim piatu, kepiluan dan kesedihan oleh mangsa perrkosaan.

Saya berkata kepada orang-orang yang mencela saya, apakah anda tahu berapa banyak rumah yang sudah ibinasakan ? Berapa kali kah kasut-kasut mereka telah menginjak darah mangsa yang tidak bersalah? Mungkin kasut adalah jawaban yang paling tepat ketika semua nilai itu dilanggar.
Ketika saya melemparkan kasut kearah George Bush, saya menyampaikan penafian terhadap pembohongannya dengan penjajahan terhadap negara saya, berterusan mencuri kekayaan negara saya, menghancur infrastrukturnya, dan yang lebih perit, mengusir anak-anak lelaki kami, -ramai yang hilang sehingga sekarang.

Saya mohon maaf, jika saya menyalah gunakan tugas kewartawan ini. Apa yang saya lakukan hanyalah luahan perasaan dan hati nurani seorang warganegara yang melihat tanah airnya dinodai setiap hari. Kewartawanan ditangisi di bawah naungan penjajahan yang tidak boleh bersuara lebih dari suara patriotisme.

Dan jika patriotisme boleh berbicara, maka kewartawanan/ profesionalisma harus bersama dengannya.

Saya tidak melakukannya supaya nama saya masuk terpapar dalam sejarah atau untuk keuntungan kebendaan. Yang saya inginkan hanyalah untuk membela negara saya. (guardian)

http://www.eramusli m.com/

Rabu, September 9

Kasih sayang suami isteri.. huhu=)



Dear abang,

ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung.
abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke
kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan
kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan
disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali..
sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah

terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3

malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau nape?

harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakkan

masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta
abang?

tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi
ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat
kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga
maintainance..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..

kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang
kata ayang tak sedar diri

kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang
nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang
mengada-ngada

kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak

makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut

orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa..
tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri
elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang
balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,
Ayang

ni abang lak bagi....

Dear Ayang,

Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta
tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja
ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas
umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja lambat
skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi
keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder
dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg
jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun..
nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam
doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur..
ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu
ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa
jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa
kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat
loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

Bukanla abang nak gelak sangat pun, sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang
wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka
pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi
cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah
laa nak cukur kening ayang tu...pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah
tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti
kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa
kirim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa
bwk balik skit..

Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu...
biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu
tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang
kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak
dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi
haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai
jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam
mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa
tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahahahahha

sori ye ayang.. terkuat pulak abang ketawa.. hehehe..ok t.care!!

love,
Abang

Ahad, September 6

PeRgI Yg TiDaK AkAn KeMbALi


Semalam ari Sabtu 2009, aku dapat msg dari adikku yang mengatakan okien dan ibunya mati.. ibuku terjumpa dirinya yang mati di garaj kereta, sebelum itu mereka sedang ayik memakan sesuatu.. ibuku kata mungkin die termakan tikus beracun @ tupai.. tupai mmg x leh menjadi makanan kucing kerana mungkin x match kot.. adoi.. sedih aku.. aku dala sayang kat okien 2.. manja.. bijak.. pandai amik hati.. suke tengok tv.. susah nak jumpe kucing cam2.. alahai si okien.. paling last aku mendukung dirinya pada isnin lepas.. manja betul die pada hari tersebut.. patutla.. x disangka2.. kemanjaan yang ditunjukkan merupakan kali yang terakhir aku bersama dirinya..

Tatkala menulis post kali ini, air mata laju mengalir tanpa ku sedari.. alahai..alahai.. dulu x dela aku sentimental sangat camni.. wawawa.. sejak bile tah aku menyanyangi makhluk bernama kucing.. dulu mmg x suke sgt2.. tp.. tahla bile lak tersuka memelihara haiwan tersebut..huhu.. sedihnya.. terasa sgt2 kehilangannya.. aku berdoa smga sepanjang hidupnya xde la benda yang aku buat padanya, sehingga die berdoa tah hape2 untuk diriku.. cam terpukul die ke.. @ ape2 jela.. manelah tau di akhirat nanti dia akn dtg tolong di hari perhitungan tatkala aku pernah memelihara dan memberi makan padanya.. mudah2an begitu..ameen.. kucing pun makhluk allah juga kan..

Jumaat, Ogos 28

Ramadhan Kareem..



Umat Islam di Malaysia dan negara lainnya dah pun mula berpuasa. Salam Ramadhan buat semua. Tahniah kepada semua yang telah berusaha menyambut Ramadhan kali ini dengan memastikan diri masing-masing bersiap sedia menyambutnya. Da masuk hari ke 7 berpuasa nih.. ape yg aku dapat heh? Koreksi diri!! Hmm.. teringat ketika usiaku masih kecil lagi..aku sudah diajar berpuasa..hari pertama da x larat..lepas Asar mintak izin pada mak “Mak bukak pose tau..da nak mati sangat nih”.. Beliau gelak jer.. pas2 x bagi aku buka pose lak tuh.. hehehe.. Kalu di ingat2 balik..buek malu den jo.. Okehla.. dalam kesempatan bulan puasa kali ni, barangkali elok untuk kita lihat dan tinjau kembali beberapa amalan- amalan yang sering @ memang kebiasaannya yang kita lakukan apabila menjelang Ramadhan ini.

1. Solat Tarawikh

*Harap-harap tidak ada lagi yang bergaduh persoalan tarawikh mesti 8 atau 20. Kalau ada lagi yang bergaduh, memang patut diluku kepala mereka kerana mereka masih tak reti bezakan persoalan khilaf dan dasar. Sedangkan nak buat solat tarawikh sekadar 2 rakaat pun boleh, nak buat 20 rakaat pun tak mengapa. Kalau tidak buat pun tidak berdosa. Yang penting, jaga solat wajib 5x sehari tu sentiasa. Okeh2..kalu nak tau perbahasan lebih lanjut lagi mengenai 8 @ 20 rakaat leh tgk web nih: http://al-fanshuri.blogspot.com
“ Hmm..malu beb makcik sebolah 2 da tua pun masih larat buat 20 rakaat..x kan aku buat 8 jer..”

*Jangan pilih surau atau masjid atas alasan: Huish... nape kau tak gitau surau tu pukul 8:57 dah habis 20 rakaat... Tempat aku 8 rakaat, 9:30 baru abes..

*Jangan pilih surau atau masjid atas alasan: Woit, moreh tempat kau makan apa? Tempat aku dah 3 hari biskut merie jer... huhu

2. Tadarus al-Quran

*Sebaiknya matlamat bulan Ramadhan memang dapat habiskan 30 juzuk. Itu yang paling baik. Tapi yang sebenarnya adalah, banyakkan baca al-Quran. Kalau bukan dalam bulan puasa 'macam terlupa' nak baca Quran, jadi dalam bulan puasa ni cuba ingat balik camne nak baca Quran balik. Kalau bukan dalam bulan puasa, baca Quran 1 ayat sehari, menjelang bulan puasa ni jadikan 1 muka pula. Kalau puasa tahun lepas dah dapat khatam 30 juzuk, tahun ni harap tambahkan 30 juzuk dan dapat ulang juzuk pertama. Begitulah..

*Jangan pula bila tengok kawan kita hari pertama puasa je dah dapat 2 juzuk, kita pun baca Quran macam bas express mungkin bas kesatuan @ transnational dan seumpamanya..huhu yang tak reti perlahan walaupun bila dah keluar bunyi warning 'Tit... Tit... Tit.." banyak kali. Baca Quran yang penting tajwid tu betul dan isinya dihayati, bukan nak tunjuk aku baca lebih laju sikit dari kau baca. Haa hambik kao..


3. Fadhilat Ramadhan

*Jangan gatal-gatal tangan fwd emel yang tulis fadhilat solat tarawikh yang bersandarkan hadis palsu atau hadis yang tersangat dhaif tarafnya. Macam: Barangsiapa yang bersolat tarawikh pada malam pertama, maka segala dosanya akan diampunkan umpama bayi yang baru dilahirkan.

4. Puasa

*Puasa bukan sekadar menahan diri dari makan dan minum di siang hari. Tapi hentikan segala perbuatan yang sia-sia dan tidak berfaedah, cam mengumpat, cam usha perempuan, cam usha aku ker..huhu perasan benor..ngeh3.. cam saja lewatkan solat, cam buang masa cam buang sampah ker..eh x msk!! silap..hehe.. dan apa-apa saja yang tidak dianjurkan oleh Islam. Mcm biasala kan.. hidup ini mencabar..

*Jangan banyakkan tidur dalam bulan puasa. Penat memanglah penat, tapi Nabi saw dulu berperang dalam bulan puasa apa...

5. Berbuka

*Masa berpuasa, saat paling seronok sudah pasti masa berbuka. Tapi dalam seronok makan setelah seharian berpuasa, janganlah mebazir. Kadang-kadang dah ada ayam golek, beli lagi ayam percik.. Dah ada kuih koci, beli pulak karipap. Dah ada air sirap, ada pulak air bandung. Makanlah seadanya dan kalau beli makanan banyak-banyak dan tak habis pula, alamat pahala berbuka diganti dengan dosa membazir. Kalu yg perempuan g ke pasar lagila…nsb baik Allah bagi jari tu sepuluh.. ada hikmahnye tuh.. cube perhatikan.. semua jari mereka penuhla dgn beg2 plastik tuh..bila ditanye.. kawan pesan..mungkin itulah ayat selamat..padahal mencekik sendiri..huhu.. peringatan untuk diriku..hak3.

*Kalau tidak pernah berbuka di masjid, maka cuba-cubalah. Waktu tu lah kita akan rasa bersyukurnya jadi orang yang senang sikit dari orang lain. Sebab sambil menghadap juadah menunggu azan dan lihat saudara seMuslim lainnya, kita pasti dapat jumpa wajah saudara Muslim yang susah, barangkali Ramadhan sahajalah bulan untuk mereka cukup makan. Sekurang-kurangnya kita masih boleh beli makanan sendiri walaupun tidak mewah. Kalu kat ukm ni jawapan selamat ialah..jimat!!hehehe..syukur ya Allah!!

Mabruk ya Muslimin. Salam kemaafan untuk semua.. Sesungguhnya puasa adalah medan latihan terbaik untuk kita melawan hawa nafsu…

Jumaat, Ogos 7

KeHiDuPaN YaNg MeNcAbAr..

Gambar disebelah menunjukkan.. diri ini yg pemalu, lemah lembut dan ayu lg jelitawan.. versi xde kerje..hehehe..peace!!

Ku rasakan hari-hari yang berlalu.. semakin pantas meninggalkan kenangan semalam.. cepat betul masa berlalu.. pagi ke petang.. petang ke malam.. malam ke pagi.. (ulang 8 x) dan seterusnya.. bila ku lihat di kalender sudah 7 Ogos rupanya.. ini bermakna sudah sebulan diri ini bergelar pelajar.. mcam2 perkara yang ku lalui dalam hidup ini.. tawa.. riang.. canda.. sedih.. dan bermacam2 lagila.. sume ada.. biasalah.. hidup kan mencabar.. kdg2 ada kat atas.. kdg2 ada kat bawah.. tp byk yang "tawa, riang dan canda" 2 kot.. buat ape sedih2.. kan.. kan.. hehehe.

Bermula episod kehidupanku disini.. apabila tiba di UKM untuk mempelajari dalam bidang Usuluddin dan Falsafah.. memang mencabar sebenarnya subjek dalam bidang ni.. mana ada belajar yang senang kan.. semester ni je.. kalau boleh aku ingin sekali mencapai cgpa 4.00. Mg2 aku akan sampai ke tahap itu.. dan ini juga bt peniup semangat bg adik2ku nanti.. tp bukan itu sebenarnya matlamat yg paling utama.. semoga aku berjaya juga memahami, mendalami dan menghadamkan pelajaran yg ku pelajari untuk hari2 seterusnya.. banyak benda lagi yg ku x tahu.. semakin aku belajar.. semakin ku rasakan apalah yg ada pada diri ini.. berbanding dgn ilmu Allah yg luas itu.. Ya Allah jauhkanlah diriku dari sifat2 riya' dan semoga ilmu yg ku pelajari ini akan membawa manfaat pada diriku dan org lain.. aminn.. doakan aku ye.. hmm.. semester ni aku amik sebanyak 5 subjek:

1) Metodologi Kajian Tafsir dan Hadis Semasa
2) Metodologi Mutakallimin, Falasifah dan Sufiyyah

3) Kajian Agama-Agama

4) Seminar Tasawwuf Perbandingan
5) Masyarakat Muslim di Malaysia

Banyak juga assaignment yg diberi.. setakat ni kajian ku berkisar tentang "Gerakan Missionari Kristianisasi dalam Pendidikan dan Percetakan di Malaysia" Profesor memintaku supaya membuat kajian di gereja dan sekolah2 yang ditubuhkan oleh mereka .. soal selidik dan kalu boleh dapatkan bahan percetakan agama mereka.. amat mencabar juga kajian tentang ini.. semoga aku kuat berhadapan dgn mereka bg mencapai matlamat kajianku.. amin.. Assaignment tentang "Manhaj Salaf dan persoalan Akidah", telah ku bentang di kelas minggu lalu.. Kini assaignment lain pula yang akan menyusul.. dan dalam pembikinan.. hehe.. nak takhrij hadis, kajian tafsir tentang diturunkan al-Quran itu 7 huruf dan macam2 lagilah.. nak bt kena bt seminar tentang "Konsep al-fana' dalam ilmu tasawwuf dan perbandingannya dengan konsep nirvana dalam Buddisme", First sekali bila prof umumkan tajuk aku tuh.. adoyai.. buleh ke aku bt nih.. mcm ssh la pulak.. nak kene hubung kait lak dah.. i.allah.. aku boleh!! sekarang duk baca2 dulu buku2 yg ada.. nak wat seminar ni dalam bulan 9 nanti.. chaiyok2!!

Mmg banyak beza antara degree dan master nih.. dulu ms degree.. kita belajar byk menerima dari mencari.. sume nota dari lec.. tinggal nak ingat dan faham je.. pas2 exam.. tp kalau da peringkat master ni.. agak ssh juga.. semua bentang2.. n dapat kritikan.. semua rujukan lak bahasa Arab dan Inggeris.. di samping kene banyak membaca.. berkongsi idea.. mencari nota sendiri.. isu semasa terkini.. xdenye lec nak bagi nota bulat2.. ada gakla dalam kelas 2.. tp kene cari rujukan sendiri gak.. mmg otak kene kreative n kritisla kalu da sampai peringkat ni.. besanya lec suka mendengar pandangan dr kita.. dalam kelas pun kita yg banyak membentang.. lec hanya menilai.. memberi komentar dll.. apa yang menariknya, da 3 kali bagi tajuk tok wat kajian.. tapi mentah2 ditolak oleh prof.. dengan alasan tajuk terlalu umum.. so kecikkan.. bila kecikkan.. nak lg kecik.. mmg rujukan terhad n kene pandai cari sendirila... berkisar dgn soalan yg diberikan knp, sbb apa, bagaimana, dll.. akhirnya proposal yg keempat diterima.. dengan hujjah2 yang ku berikan.. mmg nak nangisla ms mula2 tuh.. bila da diterima kali ke4.. x jd nangis dah.. sbb dah okey.. ngeh3... apa yg penting semangat perlu kuat dan sikap keterbukaan perlu ada..

Apa yg ku lihat, ramai di kalangan siswazah master ini org yg telah bekerja.. cekal betul org ni.. anak da 3,4.. masih ada lagi semangat nak belajar.. time bile agknya dorg nak siapkan kerja2 yg diberikan oleh lec ek.. anak sakitlah.. kene anta g sekolahla.. bz betull.. tp mereka ini di kalangan yg hebat juga.. anak 4.. suami 1.. tp cgpa mantop!! hehe. aku yg duk kolej ni pun rasa berat.. tp sempat lak update blog ek.. hehehe.. 2la.. pesananku bt mereka yg dalam dilema.. bg lepasan degree.. nak kerja atau sambung belajar?.. baiklah kalian sambung belajar.. bukan lame sgt pun belaja ni.. paling cepat 3 sem da abes.. paling lama 4 sem.. kejap je korg!! aku rasa kalu da keje.. nak sambung balik.. mesti rasa malas dah pas2.. lagi2 da kawen lak.. ada anak.. hmm, mmg banyak t.jawabla.. terutama bg pempuanla.. lelaki nak smbg ms keje n dan kawen xde mslh.. bukan dorg pun nak jaga anak.. hahaha.. macamla aku dah kawen.. huhu.. berdasarkan pengalaman org2 lame.. dorg cakap kat aku cam2lah.. hehehehe.. cube korg bayangkan.. sekarang ni pun nak keje kat tadika paling kurg ada diploma.. tah2 nanti spm pun da x guna dah.. dunia semakin maju ke hadapan.. byk bakal2 intelek di sana sini.. dimana halatuju kita?Imam Syafie pun ada pesan kan

" Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan membuatkanmu cemerlang di dunia dan akhirat, disamping ia menjadi amalan para nabi, rasul dan org2 yg soleh"

semoga kita dalam kalangan org2 itu!! so.. xkan x nak kot? hehe.. mehla pakat sama2 kita mencari ilmu lg.. dunia dan akhirat.. cube kita tengok tokoh2 terdahulu seperti Imam Ghazali.. meninggal ketika umur 55 tahun.. tp byk menyumbang ilmu.. dgn kitab2nya.. sehingga kini menjadi rujukan kita.. dgn keadaan ms itu yg tidak mempunyai peralatan canggih seperti komputer.. dan mungkin juga beliau menulis karya2nya hanya dengan bertemankan lilin sahaja... kita hari ini telah mewah segala2nya.. cakap je lampu.. komputer.. peralatan menulis.. dll.. mmg xde masalahlah.. tp di mana nilai ilmu yg kita ada? ada usaha nak bt kitab? sapa lagi kalu bukan kita.. so, tanyela diri msg2.. sekadar hanya renungan mungkin.. hehe.. (dia da start ).. camne nak berenti nih.. hihihi..

Oh ye.. sebelum terlupa.. buat yg masih dalam dilema.. silalah buat keputusan dengan bijak.. dan tawaran buat yang masih mahu menyambung pelajaran peringkat Master, kini pada tahun 2009, kerajaan telah meyediakan biasiswa bg siswazah Master dan PHD.. untuk maklumat lanjut, sila layari www.mohe.gov.com. sume terma dan syarat da ada disitu.. sila baca.. jgn malas2.. hehe... sila klik pada pakej ransangan ekonomi kedua(bajet mini). Alhamdulillah kami semua kebanyakkannya mmg dapatla biasiswa tersebut.. yuran pengajian sepenuhnya di tanggung oleh pihak kerajaan.. tinggal malas dgn x je lagi nak belajo.. huhu.. Oh ye.. penulis sedang mencari2 tajuk untuk tesis bagi semester tiga nanti.. sape2 ada idea.. silalah kongsi ek.. berkisar tentang Usuluddin dan Falsafah... buat permata hati " ayahanda dan bonda" terima kasih diucapkan... kerana kalian.. diri ini sampai ke tahap ini.. doaku agar kalian panjang umur, murah rezeki dan sentiasa sihat2 selalu.. doa kalian juga yg menjadi semangat untuk aku terus berjaya melalui hidup ini.. hehehe.. tq mak abah i luv u!! so much!!!muaaaahhhh... yea..yea.. minggu depan balik kg... check it out..

Isnin, Ogos 3

MaSiHkU iNgAt TiKa ItU..

Family day PERMATA.. tahniah buat BPP dgn kerjasama yg diberi.. akhirnya kita beroleh kemenangan..hehehe

Seminar Kerjaya dan Pra- Temuduga.. tahniah buat kita!! Hidup BPP..

register to da program CNI aaa... ramai gak yg g ari tuh.. terharu..

CNI : Career & Interview.. praktikal ketika menemui para penemuduga..

Mesyuarat Agung PERMATA .. hari yg ku tunggu2..

AMT & ALT PERMATA 07/08

proses menyiapkan.. untuk edaran dan dipasarkan..

Ok.. print satu-satu dulu..

Tunggu dakwat kering...

Finally.. inilah hasil kerja kami.. alhamdulillah.. siap gak.. da boleh di jual..

Mengimbau kenangan lalu, lagi seminggu da nak ke Jordan.. ape yg aku perlu bwk ek.. matlamatku cuma 1.. ingin mengecap kejayaan khas bt kedua permata hati "ayahanda & bonda" tercinta.. tibe2 dapat panggilan telefon dr kak fatimah singapore.. alang2 die call.. tanyela ape yg perlu dibawa.. masihku ingat kata2nya "kalu bwk laptop lg ok.. coz senang nak bt kerja dalam persatuan.. ". Tup.. da abes berborak.. aku pun memikirkan.. nak bwk laptop ke x?.. aku rasa macam mls nak pgg apa2 jawatan disana.. cukuplah bgku pengalaman di KUSZA dulu.. aku pun dgn confidentnye.. x bawak...

Last2 kat sana, namaku tercalon dalam pilihanraya mantiqah Mu'tah.. adoyai.. mintak2 kalah (ulang 2 x tau!!) hehehe.. n finally.. namaku tercalon gak menang dalam pilihanraya tersebut.. agak berat bgku sebenarnya.. apa yg aku pk.. mampukah aku? dgn kitab2 tebal yg perluku baca setiap hari.. bolehkah? beratnye.. mmg nak letak jawatan.. x nak ada ape2 komitmen.. pas2.. YDPAH Mu'tah amik peranannya.. dgn dalil2 yg diberi.. dgn hujah2 yg mantop.. kuar sume ayat quran n hadis nabi, aku x mampu mempertahankan hujah2ku.. huhu.. ada lg 1 masalah rupanya... aku ditempatkan dalam biro penerbitan dan penerangan (BPP) .. mmg memerlukan laptop sgt2.. kuang3.. dala x bwk laptop.. haa.. 2la.. padan muka aku.. dr awal niat 2 cam2.. kini diuji Allah lak.. ditaklifkan sbg tim. biro tuh.. mmg cabaran gakla bt diri ini..

Akhirnya, dgn semangat dr kawan2.. ahli bayt nailofar (amie, cheng2 n yaya).. aku meneruskan juga apa yg telah ditaklifkan padaku.. sebagaimana yg anda tahu.. diri ini adalah tergolong dari kalangan org yg pemalu.. hak3.. terpaksa menebalkan muka meminjam laptop dr ahli bayt.. untuk urusan persatuan ni lah... syukran bt kalian.. terutama bt si CHENG2.. laptopnya selalu jd mangsa.. dan oleh kerana dirinya adalah ajk biro bpp.. dgr ceritanya kini laptopnya tlh rosak.. betulkah? adakah sume itu salahku.. tp rosaknya laptop tersebut setelah aku balik ke m'sia.. harap2 bukan salahku.. sian cheng2.. hehehe

Dengan konflik yg berlaku dalam organisasiku.. dengan masalah kurangnya peralatan untuk menerbitkan majalah .. dengan dateline yg telah ditetapkan dalam taqwim.. semuanya aku perlu uruskan.. camne nih.. argh!! kdg2 tension gak.. x tido malam.. perkara biasa.. penasihat yg tegas dan mungkin sedikit cerewet.. huhu.. sori kepada yg berkenaan.. hehehe.. Akhirnya.. aku kembali bersemangat melakukan semua kerja itu.. dengan bantuan ajk dibawahku. Kami berjaya mengeluarkan sebanyak 7 buah majalah yang comel.. mendapat sambutan dari ahli2 PERMATA.. sambutan yang amat2 menggalakkan.. semua majalah kami berjaya dijual.. memang laris.. ala-ala goreng pisang gitu.. malah menerbitkan lagi buat cetakan kedua.. dan seterusnya.. mana x nye.. aku paksa dorg ni beli.. huhu.. dengan usahaku mengadakan 1 program yang agak besar.. "Seminar Kerjaya dan Pra-Temuduga" @ " CNI : Career & Interview". Macam2 slot juga diselitkan disitu.. seronok dan bangga dgn gerak kerja yg kami BPP jalankan.. dan mmg pada awalnya mengalami sedikit masalah.. Dan akhirnya... berjaya gak.. hehhe. Maka, dengan itu aku rasa terbalas semua hasil usahaku.. yg x dapat tido dengan lena pada malam2 sebelum tarikh dateline tersebut.... huhuhu

Setiap perkara yg Allah tentukan itu semua, ada hikmahnya.. alhamdulillah.. dgn taklifan yg diberi.. selama 1 penggal memegang jawatan sbg tim BPP.. banyak benda yg ku pelajari.. dari x tau guna Micosoft Office Publisher, nak terbitkan majalah, nak edit2, nak wat adobe, kini aku tahu camne nak kendalikan semua itu.. muamalah dgn org arab juga kerapku lakukan.. ini juga dapat meningkatkan mutu bahasa arab ku.. ape kata org.. gaya.. mutu.. keunggulan.. cam2la gamaknya.. huhu..yela.. nak potostat beratus2 helai.. print lagi.. mcm2la.. sampai ammu kedai 2 boring tgk aku.. asal g kedai die nak mintak 1 brg free.. sapa suh bg kan.. hehehe.. yang bestnya Arab ajk mkn nasi maklubahla.. tp x sempat nak g umah dia ri2.. ada hal.. hmm.. xpela.. belanja aku makan syawarma arabi..(sedapnya.. lama x makan). Kadang- kadang aku rasa PERMATA spttnya letakku sbg Ketua.. bukan Timbalan BPP kot.. hehehe.. Alhamdulillah.. setelah 2 semester memegang jawatan ini, aku makin berminat pula pada bidang penulisan.. I.allah 1 hari nanti aku akan menerbitkan pula sebuah buku hasil nurkilan dari diri ini.. time kasih sume.. time kasih YDP & YDPAH, time kasih sume x- AMT n ALT PERMATA 07/08.. time kasih bt x - ajk2 BPP yg bernaung dibawah kelolaanku.. time kasih x - ahli bayt nailofar.. time kasih byk2.. tidak dinafikan juga dengan berpesatuan ini.. aku dapat menambahbaik lg kemahiran dalam bidang tersebut.. Alhamdulillah.. syukur sgt2... disamping ilmu dari jamiah.. kini dalam kemahiran mengendalikan komputer jg dapat ku perolehi..hehehe. kira x rugila aku join persatuan nih=)..